خبری و آموزشی

سایت خبری و آموزشی

خبری و آموزشی

سایت خبری و آموزشی

مزایای نصب درب کرکره ای برقی

شنبه, ۱۵ آذر ۱۳۹۹، ۰۶:۵۴ ب.ظ

درب کرکره ای علاوه بر حفاظت، در نمای ساختمان هم تاثیر دارد. همچنین در اکثر مواقع به طور مستقیم با باد و باران و گرد و خاک در تماس است و در نصب و تعمیرات کرکره برقی پارکینگی این عوامل را باید در نظر داشت. برای توضیح شیوه ی نصب کرکره برقی ابتدا قسمت های مختلف درب کرکره ای را معرفی می کنیم. موتور کرکره برقی و تیغه های کرکره اجزای اصلی درب کرکره ای برقی هستند و ریل، پلیت، کپس، شفت و اندکپ قطعات جانبی به شمار می روند.

موتور کرکره برقی انواع مختلفی دارد که ابعاد و وزن تیغه ها باید با توان موتور سازگار باشد. پرکاربردترین موتور کرکره برقی، موتورهای تیوبلار (Tubular) هستند که در ایران به موتور توبولار معروفند. علت محبوبیت این موتور وزن و توان های متنوع آن است که با انواع تیغه ها قابل استفاده است. بخش های مختلف موتور نظیر تاج یا آداپتور راحت نصب می شوند و از این نظر برای تعمیرات کرکره برقی هم مورد مناسبی است. همچنین این موتورها نسبت به سایرین وزن کمتری دارند و در نتیجه وزن کمتری به درب کرکره ای تحمیل می شود. این موتور به دلیل حجم کمی که اشغال می کند برای مراکز مسکونی و درب برقی پارکینگ منازل مناسب است.

 

تعمیرات کرکره برقی پارکینگی

 

نوع موتور ساید درب کرکره برقی برای پارکینگ های بزرگ و مراکز صنعتی و پر رفت و آمد مناسب است. چرا که این موتور دو برابر موتورهای توبولار فضا اشغال می کنند. اما این موتورها توان بسیار زیادی دارند و برای درب های بزرگ مناسب هستند. همچنین صدای بسیار کمی تولید می کنند و برای زمان های سرویس و تعمیرات کرکره برقی پارکینگی با توجه به بیرون بودن موتور از شفت، احتیاجی به پایین آوردن تیغه نیست و برای درب برقی پارکینگ های عمومی و صنعتی بهترین گزینه هستند.

انواع تیغه درب کرکره ای

در نصب و تعمیرات کرکره برقی پارکینگی نوع تیغه ها اهمیت بسیار زیادی دارد. نوع موتور کرکره برقی باید با در نظر گرفتن ابعاد و وزن و نوع حرکت تیغه ها تعیین شود. تیغه ها از نظر ظاهر دو نوع قوس دار و تخت دارند. البته وقتی از تیغه های تخت یا قوس دار صحبت می کنیم منظور محل برخورد تیغه با زمین است. تیغه های کرکره برقی از نظر جنس بسیار متنوع هستند. با توجه به عرض و ارتفاع محل مورد نظر نصب کرکره برقی، میزان برخورد با تابش نور خورشید یا بارندگی و گرد و غبار و همچنین میزان رطوبت محل نصب کرکره برقی میتوان از انواع جنس های آلومینیوم یا آکسترود، منیزیم، فوم دار و گالوانیزه، شفاف و پلی کربنات یا پانچ (سوراخ) دار استفاده کرد. با مشورت با نصاب کرکره برقی میتوان تیغه مناسب جهت نصب و تعمیر کرکره برقی را مشخص کرد.

برای نمونه تیغه های گالوانیزه یا آلومینیوم فوم دار به جهت دوجداره بودن عایق مناسب صدا یا حرارت هستند. تیغه های شفاف پا پلی کربنات برای پنجره هم قابل استفاده هستند چرا که جلوی نور خورشید را نمی گیرند و کمتر دچار تغییر رنگ یا زنگ زدگی می شوند. همچنین در برابر حرارت یا اشتعال و خط خوردگی مقاوم ترند و در صورت استفاده برای درب کرکره ای جلوه­ ی مناسبی به نمای ساختمان می دهند. به نظر کارشناسان نصاب کرکره برقی تیغه های پانچ دار برای پارکینگ ها مناسب ترند. به این علت که امکان تبادل هوا و نور را ایجاد می کنند و دود اگزوزها از پارکینگ خارج می شود. همچنین اگر کارفرما مایل باشد که در زمان پایین بودن کرکره بتوان به داخل فضا دید داشت، میتوان از تیغه های پانچ دار استفاده کرد. تعداد و ابعاد پانچ (سوراخ) ها در تیغه های مختلف متفاوت است و میتوان با در نظر گرفتن شرایط محل نصب کرکره برقی تیغه پانچ دار مناسب را انتخاب کرد.

نکات تعمیرات کرکره برقی

در هنگام بر­آورد هزینه نصب و تعمیرات کرکره برقی پارکینگی باید دوره های سرویس و تعمیر را هم جزو هزینه ها در نظر داشت. برای افزایش عمر موتور کرکره برقی از هر نوعی که باشد لازم است به طور مرتب در بازه های 6 ماهه توسط تعمیرکار کرکره برقی چک شود. برای سرویس و تعمیرات کرکره برقی پارکینگی تیغه های کرکره به طور مرتب باید تمیز شوند چرا که زنگ زدگی یا ذرات گرد و خاک حرکت تیغه ها را مختل می کند. جهت سهولت در تعمیر کرکره برقی بهتر است قطعاتی را انتخاب کرد که به راحتی قابل تعویض و جا­بجایی باشند. در نهایت مراقبت و تعمیر کرکره برقی به­ طور منظم و دوره­ای بسیار به صرفه­تر و ارزان­تر از تعویض آن است.

 

تعمیرات کرکره برقی پارکینگی

 

تعمیر کرکره برقی

بعد از خریداری و نصب کرکره حتما باید نکات تعمیرات کرکره برقی پارکینگی را رعایت کنید. با این کار هزینه های شما تا حدی کاهش می یابد. در این کار همواره نکات ایمنی را رعایت کنید. به علاوه این کار، کار ساده ای نیست. بنابراین اگر تخصص ندارید، کار را به متخصصین بسپارید. معمولا کرکره برقی‌های پارکینگ و مکان‌های تجاری به علت باز و بسته شدن زیاد زودتر خراب می‌شوند.

تغییرات آب و هوایی نیز موجب آسیب کرکره برقی می‌شود. بنابراین باید روش‌های تعمیر را یاد بگیرید. با تغییرات آب و هوایی عملکرد موتور کرکره برقی نیز دستخوش تغییراتی می‌شود. به همین منظور باید مراقبت و تعمیر کردن کرکره برقی را به صورت فصلی انجام دهید. 

در صورت بروز هرگونه اشکال در عملکرد کرکره سریعا نکات ایمنی را اجرا کرده کنید. سپس برای تعمیر اقدام کنید. غلتک و تیغه کرکره نیز نیازمند مراقبت و تعمیر هستند. گیر کردن گل و لای و یا یک ماده خارجی مانع از حرکت غلتک می‌شود. برای تعمیر تیغه حتما به جنس تیغه کرکره توجه کنید.

برای تعمیر کرکره برقی پارکینگ، از دو روش می‌توان استفاده کرد: روغن کاری کرکره برقی و تراز کرکره برقی. روغن کاری کرکره برقی ساده‌ترین کار برای نگهداری قطعات کرکره برقی است. برای این کار می‌توانید از اسپری روغن استفاده کنید. مراقب باشید که تمام قطعات کرکره برقی را به یک اندازه روغن کاری نکنید. در واقع برخی از قطعات مقدار کمتری روغن احتیاج دارند.

برای روغن کاری می‌توانید از روغن لیتیوم سفید یا روغن سیلیکون مقاوم در برابر آب استفاده کنید. نام تجاری این روغن‌ها روغن بلستر درب پارکینگ یا گریس لیتیوم سفید بلستر است.  روش دوم برای تعمیر و نگهداری کرکره برقی تراز کردن آن است. تراز نبودن کرکره برقی فشار بیشتری روی قطعات می‌آورد. در این حالت وزن وارد شده روی فنر و جک‌های کرکره برقی به خوبی تقسیم نشده‌ است. اگر کرکره برقی خود را تراز نکنید. فرایند کار شما مشکل و جدی خواهدشد.

همین الان برای تراز کرکره برقی خود اقدام کنید. برای اینکه از تراز بودن کرکره برقی خود اطمینان حاصل کنید. باید درب را کاملا ببندید. بند متصل به اهرم کرکره برقی را بکشید. سپس کرکره برقی را تا نیمه بالا ببرید. درب تراز در همان حالت آن حالت می‌ماند. اما اگر درب با فشار به سمت پایین برگشت، باید به فکر کرکره برقی خود باشید. توجه داشته باشید که درب‌ها بسیار سنگین هستند. بنابراین سعی نکنید خودتان آنها را تراز کنید.

ایمنی کرکره برقی

اگر دو سال از نصب کرکره برقی شما می‌گذرد و تا به حال به آن رسیدگی نکرده‌اید. بهتر است الان برای تعمیرات کرکره برقی خود اقدام کنید. کرکره برقی‌های پارکینگی بیشتر به رسیدگی و تعمیر احتیاج دارند. برای اینکه از ایمن بودن کرکره خود اطمینان حاصل کنید، یک شیء بزرگ در مسیر چشمی کرکره قرار دهید. در حالت عادی، نباید کرکره حرکت کند.

بقیه قسمت‌های کرکره برقی از جمله فنر، ریل و موتور را بازدید کنید. در صورت شکسته شدن فنر، کرکره دیگر باز نمی‌شود. در صورتی که بیش از حد از کرکره برقی استفاده می‌کنید. ممکن است ریل‌های کرکره برقی بچرخند. خرابی ریل کرکره  عملکرد کرکره برقی را دچار مشکل می‌کند. همچنین استفاده بیش از حد موتور کرکره برقی باعث از کار افتادگی موتور می شود.

آنتن کرکره برقی باید به سمت پایین متصل باشد. در هنگام بررسی اجزای کرکره برقی به جهت آنتن توجه کنید. گاهی اوقات کرکره برقی تنها با کلید دیواری کار می‌کند. در این حالت، ریموت کنترل از راه دور کرکره را بررسی کنید. گاهی اوقات درب کرکره برقی صداهای ناهنجاری تولید می‌کند. در این حالت غلتک‌ها زنگ زده‌اند و یا آسیب دیده‌اند. با روغن کاری می‌توانید این مشکل را حل کنید.

 

تعمیرات کرکره برقی پارکینگی

 

تعویض و تعمیر برد کرکره برقی

یکی از مشکلاتی که در کرکره برقی های فروشگاه ایجاد می شود، تعویض و تعمیر برد کرکره برقی است. از برد کرکره برقی برای تنظیم نوسانات برق استفاده می شود. یعنی اگر برد کرکره برقی خراب شود، کرکره برقی به درستی کار نخواهد کرد. به علاوه وظایف دیگر برد کرکره برقی، تحریک موتور برای جابه جایی تیغه ها، کنترل سرعت و تنظیم سنسورها هستند. فراموش نکنید که کار تعویض و تعمیر برد کرکره برقی حتما باید توسط متخصصین ماهر انجام شود.

تعمیر تیغه ها

یکی از ویژگی های خوب تیغه آلومینیومی عدم نیاز به روغن کاری است. همچنین این نوع تیغه ها ضد خش، تمیز و شفاف هستند. بنابراین در بسیاری از موارد، این تیغه ها مقاوم هستند. تیغه های پلی کربنات ویژگی های بسیار خوبی دارند. از جمله این ویژگی ها می توان به ضد خش، ضد سرقت، ضد ضربه و ضد گلوله بودن اشاره کرد. 

گاهی اوقات، کرکره برقی صدای ناهنجار تولید می کند. یا تیغه ها در هم گیر می کنند. این مسئله سه علت دارد. ممکن است دستگاه نورد به خوبی تنظیم نشده باشد. یا تیغه ها به درستی مونتاژ نشده باشند. گاهی اوقات نیز یک شی ء اضافی داخل عصایی گیر کرده است. در این حالت ظاهر تیغه ها را بررسی کنید. ممکن است تیغه ها دچار خط و خش شده باشد. یا  تیغه ها آسیب دیده باشند. همانطور که در بالا مطالعه کردید تعمیر کرکره برقی چقد دشوار است و گاهی اوقات هزینه های سنگینی هم دارد. امنیت هر مکان مهم ترین موردی است که باید به آن توجه شود و گاهر اوقات فراهم کردن این امنیت نیاز به هزینه های خیلی سنگین ندارد. به طور مثال شما می توانید برای پارکینگ محل سکونت و یا محل کل کار از درب پارکینگ استفاده کنید به بوسیله جک درب پارکینگ باز و بسته می شود و نیازی نیس که شما از خودرو خود پیاده شوید. قیمت جک پارکینگ نسبت به کرکره برقی بسیار مناسب تر است و هزینه های جانبی کمتری دارد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی